Uw bedrijf futureproof in 4 stappen
1 Sep 2015
Automatisering, het klavertje vier voor de grafische industrie
De toekomst is NU. Niet dat het 5 voor 12 is, het is ondertussen 10 ná 12. Administratieve automatisering is niet meer broodnodig in de grafisch industrie. Het is ondertussen niet minder dan noodzakelijk geworden. En dit om te overleven in tijden van alsmaar krappere levertermijnen en smallere marges.
Dataline Solutions met vlaggenschepen MultiPress en QuoJob wijzen hierbij de weg aan de hand van een klavertjevier. 4 tips. 4 x automatiseren.
1. Vakman wordt marketeer
Marketing-denken is geen modewoord meer, maar realiteit. De klant heeft eigenlijk geen bepaalde oplage aan drukwerk nodig, maar een oplossing voor een communicatiebehoefte. Vertrekken vanuit de noden van de klant is dus noodzakelijk. De klant reikt een basiswens aan, en de vakman denkt (abstract) mee, innoveert zelfs, en komt zo tot een bevredigende oplossing voor klant én vakman zelf.
Oplossing
Automatiseer.
Reden
Door administratieve automatisatie blijft er veel meer tijd over om aan klantenbinding, marktonderzoek en dus marketing te doen.
2. Efficiëntie wordt het sleutelwoord
Vakmanschap blijft de basis van alles. Want zonder de nodige knowhow of specialisaties blijft u aan de kant staan. Deadlines en kleine marges zorgen er echter voor dat ELK bedrijfsproces gesmeerd en efficiënt moet lopen. Geen marges voor fouten of haperingen. Investeren in software en apparatuur is dus nodig om vooruit te komen en het verbeteren van de efficiëntie.
Oplossing
Automatiseer.
Reden
Zorg voor automatisering van niet minder dan 80% van de business. De overige 20% dient dan om goed de boterham te verdienen. Een strak plan.
3. Durf samenwerken met collega's
Een drukkerij wordt een communicatiehuis. En om professionele communicatie te voeren hebben opdrachtgevers een keten van creatieve bedrijven nodig. Denk daarbij aan copywriters (tekstschrijvers), fotografen, vormgevers, internetbedrijven, communicatie- en marketingadviseurs. Taken die steeds meer door kleine zelfstandige ondernemers uitgevoerd worden. Voor drukkerijen, die willen ontsnappen aan de prijsdruk, is het verstandig om samen te werken met deze creatieve bedrijven. Clustervorming van partners in een communicatiehuis leidt tot betere bedrijfsresultaten. Daarvoor is natuurlijk een vlotte administratieve samenwerking noodzakelijk. Tussen drukkerijen en reclame-/communicatiebureaus, bijvoorbeeld...
Oplossing
Automatiseer.
Reden
Administratieve automatisatie, en meer specifiek transparant CRM-beheer, leidt tot vlekkeloze samenwerking met toeleveranciers. ‘Koop' buitenshuis wat je zelf niet aanbiedt en lever op die manier cross-mediale oplossingen. Diezelfde automatisatie zorgt ook voor vlotte prijsaanvragen tussen allerlei grafische bedrijven en/of kleinere zelfstandige ondernemers onderling.
4. Automatisering
Hoeft het nog gezegd? Druk uw kosten door administratieve automatisering! Denk daarbij bijvoorbeeld aan web2print. Overzichtelijk CRM-beheer. Verwerken van bestelbonnen, offertes en facturen door een enkele druk op de knop. Transparante planning, zowel indoor als outdoor. Nacalculatie en doorgedreven rapportage. Dit alles zorgt voor de ultieme overlevingskansen in een woelige en sterk veranderlijke grafische sector.
Oplossing
MultiPress & QuoJob
Reden
Door de modulaire opbouw van business software MultiPress (drukkerijen, productiebedrijven,...) & QuoJob (communicatie-, reclame- en aanverwante bureaus) neemt uw bedrijf (groot of klein) zevenmijlsstappen naar optimale productiviteit, strakke interne organisatie en efficiëntie. Een succesvolle toekomst in de grafische industrie is verzekerd. Uw klanten kunnen er maar wel bij varen...