Hoe start ik Web2Print in 5 stappen?

11 Aug 2016

Hoe start ik Web2Print in 5 stappen?

In de zoektocht naar meer toegevoegde waarde, kortere doorlooptijden en transparantie in de processen voor opdrachtgevers staat web-to-print meer en meer centraal. Vele drukkerijen vragen zich dus terecht af hoe ze dit project moeten aanpakken en wat überhaupt het nut is van deze investering. Maar vooral, hoe begint u eraan?

Het eerste dat u in kaart brengt, is de nood die u zelf ervaart of die uw klanten voelen. Leg uw oor te luisteren bij enkele klanten en andere stakeholders. Neem interviews af van klanten, vraag naar hun gebruikservaring en ga bij hen op bezoek. De inzichten die u daaruit zult halen, kunnen u ongetwijfeld al een hele reeks ideeën geven. Stel vervolgens een lijst op van oplossingen. Hou rekening met uw bedrijfscultuur en werking, deze kunnen mogelijk als vertragende factoren optreden bij uw transformatie.

 

Win advies in van externe consultant

Ziet u heel wat obstakels? Laat u dan bijstaan door een externe consultant die u hiermee kan helpen. De MultiPress-projectmanagers zijn geschoold om u te begeleiden. Hun jarenlange ervaring in de grafische industrie bezorgt u zonder twijfel de nieuwe inzichten die u zoekt. Hou er ook rekening mee dat de voorkennis die u heeft in uw nadeel kunnen werken. Ze maken u namelijk minder creatief of bezorgen u tunnel-visie. Daarom is het professionele advies van een externe persoon cruciaal voor het welslagen van uw project.

Stel klantenprofielen op

Om u te ondersteunen met het in kaart brengen van de behoeften die uw klanten ervaren, kunt u ‘buyer personas' of klantenprofielen opstellen. Een klantenprofiel maakt u voor een gemiddelde klant. Het vertelt u wie de klant is en wat zijn interesses zijn. Het linkt hem tevens aan de oplossingen die u opgesteld hebt. Zo'n profiel is een fictieve persoon met zijn demografische gegevens (job, functie, leeftijd, geslacht,...), zijn doelen en uitdagingen en alle mogelijk relevante kenmerken. Hoeveel profielen u nodig heeft hangt van uw situatie af. Begin met de belangrijkste uit te tekenen. In een latere fase kunnen altijd nog nieuwe profielen gemaakt worden.

De personas stellen u in staat om te detecteren hoe, waar en wanneer uw klant bereikbaar is. Het zal u ook helpen om het pad uit te tekenen die uw klant aflegt om tot een aankoop over te gaan. Het allerbelangrijkste, nietwaar?

Bied meerwaarde en gebruiksgemak aan gebruikers

Door een klant goed te informeren, vermijdt u fouten of haperingen in uw aankoopproces. En het maakt het voor de gebruiker ook een aangename ervaring. Zo kunt u bijvoorbeeld templates aanbieden die kunnen gebruikt worden om de vormgeving aan uw richtlijnen te laten voldoen. De webmodule en webwinkel van MultiPress stellen u ook in staat om templates aan te bieden die in een online editor kunnen gepersonaliseerd worden door uw klant. In een B2B-omgeving kan het interessant zijn om opleidingen te voorzien voor gebruikers.

Automatiseren = snelheidswinst

Snelle service is belangrijk. Door uw bestelproces zoveel mogelijk te automatiseren, bent u in staat om aan een stijgende vraag te voldoen zonder een snelle oplevering in het gedrang te brengen. We gaven al aan dat een correcte aanlevering van gegevens belangrijk is hiervoor. Eenmaal een bestelling ontvangen, kunt u deze in MultiPress controleren en indien nodig repareren dankzij de integratie van Callas pdfToolbox. De synergie tussen MultiPress en uw webwinkel zorgt ervoor dat de communicatie tussen de klant, een eventuele derde partij en het productiehuis altijd gecentraliseerd blijft.

Hou uw kosten in het oog

Uw web-to-print project mag een investering zijn, maar dan liefst een berekende. Hou daarom rekening met uw kostenstructuur voor de oplevering van uw opdrachten. Niet enkel technische elementen zoals het formaat, de drager of de afwerking zijn van belang. Vooral de uurkost, de werk- en de doorlooptijd hebben een invloed op het succes van uw e-business. Zo houdt MultiPress rekening met de totale kost van het product dat u maakt.